Insyn vid rekrytering

När jag en gång i tiden (ja det var längesen) valdes till förtroendeman på ett statligt verk så var jag per definition med på alla anställningsintervjuer på min avdelning. Arbetsgivaren ansåg att det var bra att jag var där och representerade både avdelning och fackförening och vi kompletterade varandra på intervjun. Jag gick vidare till den privata sfären samt fick ett större förtroendeuppdrag. Även här var det inbyggt att fackliga representanter träffade arbetssökande och hade full insyn i processen. När jag blev förtroendevald i Skandia så blev jag varse att det fungerade olika beroende på vart i landet man satt. I Göteborg och Sundsvall så fungerade det som jag var van och alla var nöjda med processen, i Stockholm och Linköping hade vi för få förtroendevalda och kunde inte engagera oss på samma sätt.
Nu har man tyvärr fått för sig att det sätt vi har jobbat på i Stockholm (bara för att vi är fackligt underbemannade) ska vara rättesnöre för övriga landet. Intrycket är att lokala chefer tycker att det fungerat bra men att man centralt (läs HR i Stockholm) styr och ställer.
Tänk längre! Vi förtroendevalda är en resurs som samtidigt bevakar att gällande diskriminerings- och arbetsrättslagstiftning efterlevs.

En förtroendevald vän av ordning

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Tror det är dags för oss att göra om vårt medbestämmandeavtal för hela FTF, det var ju ett tag sen sist! Motion till RS?🙂

    Svara

Kommentera

